Friday, January 26, 2007

26 jan 2007: Funebos intressegrupp SD Homo

Idag ställer Tommy Funebo frågor om vart SD står i förhållande till samkönade äktenskap under titeln "SD Homo". Vad Funebo missar att berätta är att namnet "SD Homo" kommer från honom själv, det var det namn han ville ha på en intresseorganisation inom SD enbart för homo- och bisexuella. Drömmen om denna grupp dog snart, samtliga i partistyrelsen proteserade mot idén. Mest av alla Björn Söder som hotade att lämna partiet om idén genomfördes. Trots detta motstånd dog inte Funebos tanke på ett SD Homo, han tog med sig en av sina döttrar (!) till Pridefestivalen 2002, enligt honom för få till en debatt mellan SD och en homogrupp. Detta hade han givetvis inte mandat att göra.

Vidare, i samma inlägg menar Funebo att SD i sitt partiprogram 1999 skulle förespråkat en återgång till Sveriges strafflag från 1860, som bland annat förespråkat straffarbete för samkönade sexuella relationer. Detta saknar stöd i verkligheten, vad SD:s program förespråkade var en modifierad version av denna strafflag. Den var mer inriktad på straff än vård, och det var anledningen till den skrivelsen.

6 comments:

John Berg said...

Objektiv Funeboblogg och Objektiv SD-blogg är tämligen överens gällande Funebos så kallade "SD Homo".

Funebos Objektiv SD-blogg:

"En idé som jag flera gånger förde fram var att vi borde dra igång ett nätverk med arbetsnamnet SD Homo. Det var inget löst hugskott, jag hade funderat över detaljerna och även sett ut ett telefonabonnemang på partikansliet i Stockholm, lämpligt för "SD Homo", f.ö. SDU:s gamla, sedan SDU officiellt flyttat till Lund. Det budskap nätverket var tänkt att föra ut var "lika rättigheter för alla", d.v.s. bort med partnerskap, lesbisk insemination, homosexuell adoption m.m. Jag besökte partidebatten på Gay Pride försedd med ett SD-plakat."

"Idén föll inte särskilt många på läppen. Särskilt väl kommer jag ihåg Björn Söders decibelstarka protester ("aldrig så länge jag är med i partiet")."

Källa:
http://sverigedemokraterna.blogspot.com/2006/05/sd-homo.html

J.Berg
http://artikel19.blogspot.com/

DNA said...

Nej, den beskrivningen kan kallas objektiv. Man skall väl kanske påpeka att inte heller de personer som Funebo tänkt sig skulle ha hand om "SD Homo" var speciellt glada över idén.

Dock stämmer inte hans bild av SD:s tidigare program.

Jimmy S. Windeskog said...

Får jag fråga vad Artikel 19 syftar på? Är det Förenta Nationerna?

John Berg said...

Artikel 19, ett måhända löjeväckande namn på en blogg. Jag avsåg med Artikel 19 poängtera FN:s stöd till förmån för fri åsikt- och opinionsbildning.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna:

"Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser."

Utifrån ovanstående skrivelse vill jag låta publicera inlägg på min blogg. Min blogg hade tidigare en vetenskaplig inriktning med tilläggstiteln Principia Mathematica, ett namn jag hämtade från Newtons berömda vetenskapliga avhandling Philosophiae Naturalis Principia Mathematica.

Jag avsåg en gång ändra namn till Fria Ord, med anspelning på såväl yttrandefrihet som Hasseåtages klassiska AB Svenska Ord. Dessvärre förekom Fria Ord i andra sammanhang, vilket fick mig att avstå tilltänkta namnbyte. Tage Danielssons finurliga citat, utan tvivel är man inte klok, finns dock som undertitel på min blogg.

J.Berg
http://artikel19.blogspot.com/

Jimmy S. Windeskog said...

Hehehe, Ja Fria Ord var väl namnet på Sveriges Nationella FÖrbunds tidning va?

John Berg said...

Ja, SNF med flera använde sig tydligen av benämningen Fria Ord. Även Eskilstuna-Kuriren och Göteborgs-Posten använde Fria Ord som namn på respektive tidnings debattforum. En föga orginell titel på en blogg med andra ord.

J.Berg
http://artikel19.blogspot.com/